یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

معاون وزیر و رئیس سازمان تات:

فعالیت هفت درصد شركت‌های دانش‌بنیان كشور در حوزه كشاورزی

G-__121.jpg

 

کشاورزی آینده جهان: 9/02/1403

معاون وزیر و رئیس سازمان تات، در دومین سالگرد تأسیس دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی گفت: هفت درصد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال کشور در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کنند، درصورتی‌که انتظار می‌رود این سهم باید به ۲۰ درصد افزایش یابد.

سید مجتبی خیام نکویی در حاشیه بازدید از دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی خراسان رضوی در جمع خبرنگاران افزود: در حال حاضر تعداد ۶۲۱ شرکت دانش‌بنیان در مجموعه بخش کشاورزی کشور فعال هستند که نسبت به ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان سهم کمی است.

وی با اشاره به توافقات ایجاد شده با صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری در راستای حمایت ویژه از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه امنیت غذایی ادامه داد: برای ایجاد انگیزه نیازمند حمایت‌های ویژه در بخش کشاورزی نسبت به بقیه حوزه‌ها هستیم.

معاون وزیر کشاورزی ادامه داد: امروز شاهد تحول چشمگیری در شتاب‌بخشی به تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان، هسته‌ها و واحدهای فناور در دهکده فناوری و نوآوری در مرکز تحقیقات استان خراسان رضوی هستیم.

خیام نکویی با تأکید بر اینکه مبنای ارزان‌سازی محصولات کشاورزی مبتنی بردانش و فناوری و بهره‌وری است، خاطرنشان کرد: ظرفیت ایجاد حدود ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در هر یک از دهکده‌های فناوری و نوآوری کشور پیش‌بینی شده که شاید فعال‌ترین دهکده از نظر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌ها در خراسان رضوی باشد.

وی با اشاره به رونمایی تعدادی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان در مشهد اظهار کرد: این دستاوردها می‌تواند تحول چشمگیری در کل کشور اعم از ساخت تجهیزات، دستگاه‌های ماشین‌آلات کشاورزی، تولید کود و سم و سایر فراورده‌ها ایجاد کند. آنچه برای ما مهم بود و امروز پایلوت آن را مشاهده کردیم، تولید نان کامل است که استان خراسان رضوی ظرفیت دارد در مدت‌زمان کوتاهی این موضوع را در سطح استان فراگیر کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: با این کار این امکان وجود دارد که قسمت اعظم نانوایی‌های خراسان رضوی نان کامل تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر در تولید نان کامل با همکاری بخش خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان، اتحادیه نانوایان و همه تشکل‌ها موفق شدیم این موضوع را باید به فرهنگ غالب تبدیل کنیم، تا مهم‌ترین گام اساسی را در ارتقا سلامت مردم برداریم.

خیام نکویی ادامه داد: قرارگرفتن نان کامل در سبد غذایی مردم، می‌تواند از ۳۰ تا ۴۰ درصد بیماری‌ها پیشگیری کند، بنابراین اهتمام سازمان تات (سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی) این است که همه نوع حمایتی را انجام دهد تا این اتفاق مهم در کل کشور رخ دهد، خوشبختانه خراسان رضوی در این زمینه پیشرو است.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: افزایش ضریب نفوذ مکانیزاسیون حوزه کشاورزی در کشور پایین است، در حالی که مکانیزاسیون در جهش تولید و امنیت غذایی نقش بسزایی دارد.

رئیس سازمان تات گفت: رونمایی از هفت محصول دانش‌بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی، با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی از دیگر برنامه‌های این سفر بود.

به گزارش کاج پرس به نقل از روابط‌عمومی سازمان تات، گفتنی است معاون وزیر و رئیس سازمان تات در این سفر با خانواده ۳ شهید جهادگر خراسان رضوی بابا محمد رستمی، استادی و برخورداری نیز دیدار و گفتگو کرد............../................................. // کد 121 G_

--------------------

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .